بر اساس اعلام نتایج قرعه کشی مسابقه کتابخوانی رضوی، خانم فاطمه گلزاری از شهرستان نیمروز به عنوان یکی از برندگان این مسابقه مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه این مسابقه را دریافت خواهد نمود.
بر اساس اعلام نتایج قرعه کشی مسابقه کتابخوانی رضوی، خانم فاطمه گلزاری از شهرستان نیمروز به عنوان یکی از برندگان این مسابقه مورد تقدیر قرار گرفت و جایزه این مسابقه را دریافت خواهد نمود.
بر روی رضا شمس امامت صلوات
بر شافع ما روز قیامت صلوات
در شام ولادتش که شادند همه
بفرست بر این روح کرامت صلوات صلوات
به
گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مراسم اختتامیه ششمین
جشنواره کتابخوانی رضوی، عصر سهشنبه 19 مرداد، با حضور علیرضا مختارپور،
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی
آلهاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ فاطمه
ذوالقدر عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی، طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی و
حجتالاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ محسن
پرویز، نایب رئیس انجمن قلم ایران و جمعی از مدیران نهاد کتابخانههای
عمومی کشور، در سالن همایشهای سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی
ایران برگزار شد.
در این مراسم از 8 خانواده منتخب و یک نفر از برگزیدگان هر استان (31 نفر)
به همراه یک منتخب از شرکتکنندگان فارسیزبان خارج از کشور و 8 منتخب از
کتابداران برگزیده به قید قرعه به عنوان نماینده کتابداران کشور، تقدیر شد.
حسن یوسفی از خراسانشمالی، فاضله صباحی از کرمان، طاها رفیعی و بهرام
سلیمانی از چهارمحال و بختیاری، نسترن کهساری از گلستان و زهرا فاطمیپور
از خراسانجنوبی نفرات برگزیده بخش «نقاشی کودکان» از کتاب «دوست مهربان
کبوترها» نوشته مجید محمدی بودند که از آنها با تندیس جشنواره، لوح سپاس و
جایزه نقدی تقدیر شد.
در بخش فردی (گروه سنی نوجوان) ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی که از کتاب
«اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاهآبادی برگزار شد نیز زینب جوادی از
اردبیل، رضا حسناصل از آذربایجانغربی، محمد مصیبی از تهران، فاطمه
اسماعیلزاده از خراسانرضوی، شهربانو حاجیامیری از قم، کژال کریمی از
کردستان، فاطمهزهرا اکوردی از مازندران، هانیه برومند از همدان، فرشته
مهری از یزد، فاطمهزهرا حزبانی از خوزستان حائز کسب عناوین برتر شدند که
تندیسها، الواح و جوائز نقدی خود را دریافت کردند.
محمد عامری از سمنان، سعیده خادمیفرد از اصفهان، عباس قاسمیراد از ایلام،
هادی امیدبخش از آذربایجانشرقی، ساره رضایی از بوشهر، قاسم نادری از
زنجان، مریم هوتی از سیستان و بلوچستان، خدیجه مسیحی از فارس، فاطمه تقوی
از کهگیلویه و بویراحمد، سیده زینب موسویزاده از گیلان، قمصور کمری از
لرستان، علیرضا ابراهیمی از مرکزی، حسین ذاکری از هرمزگان، حمیدرضا
استادباقری از البرز، حسن پژوهان از قزوین و علی صفدری از کرمانشاه نیز در
این مراسم به عنوان برگزیدگان بخش فردی (گروه سنی جوان و بزرگسال) از کتاب
«امام علی بن موسیالرضا(ع)» نوشته بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدسرضوی
معرفی شدند و تندیسها، الواح و جوائز نقدی خود را دریافت کردند. همچنین
شادی ادیبان به عنوان برگزیده شرکتکنندگان فارسیزبان خارج از کشور در این
بخش انتخاب شد.
در بخش خانوادگی ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز معصومه آزادی از اصفهان،
زهرا علیجانی از تهران، رضا یوسفی از خراسانشمالی، فاطمه آلوغبیش از
خوزستان، حسین حبیباللهی از کرمان، محمدهاشم پاکنژاد از کهگیلویه و
بویراحمد و مصطفی قاسمی ساداتمحله و نورالدین علیزاده از گیلان در جمع
برگزیدگان قرار گرفتند.
کتابدار (فردی) و کتابدار (خانوادگی) نیز دو بخش ویژه این جشنواره بودند که
خانمها مریم ولیزاده از اردبیل، فاطمه کاویانی از اصفهان، فهیمه جلیلی
از تهران و آقای حسن جبارنژاد از کهگیلویه و بویراحمد برگزیدگان بخش
کتابدار (فردی) و خانمها سحر نعمتی از آذربایجانشرقی، صدیقه خلیلی از
گیلان و سهیلا امیری از قزوین و آقای مرتضی مهری از زنجان در بخش کتابدار
(خانوادگی) برگزیده شدند.
به
گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، کتابهای «دُرّ و صدف»
نوشته محمد شجاعی، خورشید میماند (روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی)»
نوشته کامران پارسینژاد، «عباس دستطلا» نوشته محبوبه معراجیپور و «قصه
ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی در قالب پنجمین سری از کتابهای طرح
«کتابخوان ماه» ویژه مرداد 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانهها و
کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام
معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب
خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای
سیاستهای سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.
هر ماه چند عنوان کتاب از میان کتابهای منتشر شده در سال 94 و 95 در
موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتابهای متناسب با مناسبتهای
ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و
مناسبتهای مختلف انتخاب و معرفی میشوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه
مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه آگاهیرسانی کتابها مرتفع
شود.
گفتنی است معرفی و تبلیغ این کتابها از راههای مختلف همچون طرح در
نشستهای کتابخوان،کتابخوان مجازی، طرحهای گرافیکی در فضای مجازی،
جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام میشود.
خلاصهای از معرفی کتابهای کتابخوان مردادماه 1395 به شرح زیر است:
«دُرّ و صدف» نوشته محمد شجاعی / انتشارات محیی / 201 صفحه
کتاب «درّ و صدف» تالیف استاد محمد شجاعی
پیرامون موضوع حجاب نگاشته شده است. با توجه به بحث برانگیز بودن موضوع
حجاب در بین طرفدارانش در داخل وخارج کشور وگاه سهلانگاری و یا جهل برخی
مسلمانان در این باب، نگارنده سعی بر این دارد که خواننده را به تفکر و
تأمل در چرایی و چگونگی این تکلیف الهی دعوت کند. این کتاب در بخشهای
مختلف مباحث دینی، اجتماعی و سیاسی به رشته تحریر درآمده است.
بخش اول کتاب پیرامون این موضوع بحث میکند که همه انسانها در جستجوی
سعادت و کمالاند، حرکت به سوی کمال مانند هر حرکت دیگری نیاز به آگاهی و
شناخت دارد و نیز با توجه به این که بهترین واضع قوانین هر مجموعه خالق آن
مجموعه است، لذا تنها خداوند است که صلاحیت و قدرت راهنمایی بشر را در حرکت
به سوی کمال دارد. از این رو میزان کمال و رشد هر کس بستگی به میزان تبعیت
او از کاملترین و جامعترین قانون یعنی قانون الهی دارد که یکی از این
قوانین و مقررات، دستور حجاب است.
در بخش دوم کتاب تحت عنوان "ریشه پیدایش فرهنگ بیحجابی در جهان" نویسنده
ابتدا به بررسی ریشه انحرافات جنسی در فرهنگ غرب پرداخته و آثار مخرب آزادی
جنسی را بیان میکند، سپس علل گسترش فرهنگ بیحجابی و بدحجابی در کشورهای
مسلمان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده و در انتها انواع و علل آن
را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
در ادامه این بخش از کتاب، نویسنده حجاب را منشأ خیرات و برکات بسیار
دانسته و فواید گوناگونی نظیر: تأمین امنیت، کمال و آزادی معنوی زن، تحکیم
بنیان خانواده، سلامت اجتماعی و آرامش روانی افراد، تسهیل در ایفای نقشهای
اجتماعی، خروج از سپاه شیطان و جلب رضایت الهی را برای آن برشمرد.
در بخش سوم کتاب، مباحثی در زمینه نقش نگاه و سایر حواس در شکلگیری تفکرات
و ایجاد انحرافات عنوان میکند. میدانیم که محسوسات بالأخص دیدنیها،
تأثیر به سزایی در اشتغال فکر و قلب دارند، در واقع نوع تفکرات بستگی تام
به نوع اطلاعاتی دارد که از طریق حواس وارد ذهن و روح فرد می شوند. نگاه
مادی به زن، به عنوان موجودی که وجودش جاذبههای مختلفی را در دل ایجاد
میکند، میتواند منشأ بسیاری از انحرافات باشد. اسلام برای حفظ پاکی فرد و
جامعه علاوه بر اینکه به زنان دستور رعایت حجاب را داده به مردان نیز
دستور میدهد تا دیدگان خود را از نگاه ناروا به نامحرم بپوشانند.
بخش پایانی کتاب مواردی مربوط به لباس، زینت، انواع آنها و نحوه ارتباط
انسان با این دسته از مسائل را شامل میشود. عدم رعایت احکام مربوط به حجاب
و لباس ظاهری موجبات آلودگی روحی فرد را فراهم میکند. این احکام در دین
مبین اسلام به طور دقیق و مبسوطی بیان شده که نویسنده با توجه به فرصت و
بضاعت کتاب به شایستگی به ذکر مواردی از آن پرداخته است.
خورشید میماند (روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی)» نوشته کامران پارسینژاد / کانون اندیشه جوان / 576 صفحه
شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به «شیخ بهایی» از اندیشمندانی است
که در بنیان نهادن مذهب شیعه در ایران و استوار کردن آن مخصوصاً از قرن
هفتم هجری به بعد تلاشهای چشمگیری داشته است. این دانشمند نامدار در
دانشهای فلسفه، منطق، هیأت و ریاضیات تبحر داشت و حدود 95 کتاب و رساله از
او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر برجای
ماند.
کتاب «خورشید میماند» که بر مبنای منابع و مستندات در قالب "رمان" منتشر
شده و روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی است که قلم روان، فصلهای کوتاه،
توصیفات و فضاسازیهای زیبا و استنادات تاریخی، آن را به اثری متمایز تبدیل
ساخته است.
داستان با کودکی شیخ در مکتبخانه، ورق میخورد و با غروب زندگی او به سرانجام میرسد؛ اما خورشید میماند.
مقدمه بسیار کوتاه کتاب، نقل قولی از ملا محمدتقی مجلسی است که در آن آمده
است: «بهاءالدین استاد کسی است که از وی استفاده نمودم، بلکه همچون پدری
بزرگوار بود. او در زمان خود شیخ الطائفه و جلیل القدر و عظیم الشأن بود و
حفظی بسیار داشت. من کسی را مانند او در کثرت علوم و وفور فضل و مقام عالی
در زمان خود ندیدم.
وی دارای کتب نفیسی میباشد که از جمله آنها حبل المتین و مشرق الشمسین
است، بلکه این شرح فقیه هم از فوائد اوست. من او را در خواب دیدم که فرمود
چرا مشغول نمیشوی به شرح احادیث اهل بیت (علیهم السلام)؟ گفتم این کار
شماست، فرمود زمان ما گذشت. مشغول باش و یک سال مباحثات را ترک کن تا آنرا
تمام کنی.
کتاب «خورشید میماند» تألیف «کامران پارسینژاد» است که چاپ نخستین آن در
576 صفحه از سوی کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به
بازار کتاب عرضه شد.
«عباس دستطلا» نوشته محبوبه معراجیپور / انتشارات فاتحان / 272 صفحه
ماجراهای کتاب از زمانی کمتر از دو ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
آغاز میشود. داستانی از زندگی سراسر کار و تلاش و زحمت حاج عباسعلی
باقری. "عباس دستطلا" مروری کوتاه است بر زندگیاش و دودلیهای او برای
حضور در جبههها، از زمانی میگوید تصمیم میگیرد برای دو هفته به جبهه
برود و ببیند در آن جا چه کاری از دستش بر میآید.
از زمانی که جنگ آغاز شد و مغازه صدمتریاش را رها میکند. اولین اعزام
باقری هجدهم آبان ماه سال 1359 است. به همراه چند نفر از دوستانش وارد
پادگان ارتش در اسلام آباد میشوند.
محلی که خودروهای خسارت دیده از انفجارها توسط تعمیرکاران شرکت خودرو سازی
ایران ناسیونال تعمیر میشوند و عباسعلی باقری و دوستانش که قرار است
توانایی خود را در کار ثابت کنند، جیپی را که چپ کرده تعمیر میکنند.
توانایی و سرعت آنها باعث شهرتشان میشود.
پس از گذشت یک ماه و نیم از بازگشت آنها از جبههها، باقری تصمیم میگیرد
تیمی فنی و حرفهای را برای تعمیر خودروها به جبههها ببرد. یافتن این
نیروهای ماهر و مجاب کردن آنها بخش مهمی از کتاب «عباس دستطلا» است و به
نوعی انگیزه مردم برای حضور در جبههها و چرایی شرکت نکردن برخی افراد در
دفاعمقدس را بیان میکند.
باقری در نهایت تیمی 21 نفره را تشکیل میدهد تا به ستاد جنگی زیر نظر شهید
دکتر مصطفی چمران بپیوندد، اما به دلیل ماجراهایی که در هنگام اعزام رخ
میدهد، تنها 9 نفر از تعمیرکاران باقی میمانند، افرادی حرفهای که نزدیک
به 14 ساعت در روز کار میکنند و خودروها را به سرعت تعمیر و تحویل
میدهند.
بخش دیگری از کتاب «عباس دستطلا» به ماجرای حضور خانواده باقری در اهواز و
منطقه جنگی اختصاص دارد. فعالیتهای وی تا پایان جنگ تحمیلی عراق علیه
ایران ادامه پیدا میکند و مهارت او در تعمیر خودروها باعث میشود تا به
او لقب عباس دست طلا را بدهند.
کتاب "عباس دست طلا" با کلام حاج عباسعلی باقری حکایت مردانگیها و شب
بیداریها و کار شبانه روزی اوست که وقتی میشنوی باورش برایت سخت است. اما
این مرد حی و حاضر است، وجود دارد، افسانه نیست.
متن تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب " عباس دستطلا:"
این کاری که اخیراً شروع شده که از شماها با این جزئیات و ریزهکاریها
خاطرات میگیرند، این هم کار خیلی خوبی است. ما دو جلد از این کتابهای شما
را خواندیم، یکی کتاب آقای بنایی را خواندم، یکی هم کتاب این آقای حاج
عباس دستطلا را که مفصل و با جزئیات (گفته) خواندم. خیلی خوب بود انصافاً؛
مخصوصاً کتاب ایشان؛ هم مطلب در آن زیاد بود، هم آثار صفا و صداقت در آن
کاملاً محسوس بود و انسان میدید. خداوند انشاءالله فرزند شهید ایشان را
با پیغمبر(صلوات الله علیه و آله) محشور کند و خودشان را هم محفوظ بدارد».
(1392/۱۱/01)
«قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی / انتشارات بهنشر / 544 صفحه
ایران سرزمین قصههای خواندنی و دلپذیر است که از روزگاران گذشته به یادگار
ماندهاند. قصههای شیرین و شنیدنی از سرگذشتها و زندگینامههایی که
همواره طعم و مزهی دیگری داشته و دارند، قصههایی که بسیاری از آنها مثل
شدهاند، ... با این حال هیچکس نمیداند، قصهی این مثلها از کجا
آمدهاند. به هر حال برخی از آنان روایتهای واقعی از زندگی بزرگان و برخی
از آن از روایات و اشعار ادیبان کهن ایران زمین و برخی دیگر از دهان
مادربزرگها و پدربزرگها نسل به نسل نقل شده است.
کتاب «قصه ما مثل شد» که توسط محمد میرکیانی نگاشته و محمدحسین صلواتیان
تصویرگری آن را بر عهده داشته نخستین بار در سال 1384 توسط به نشر در قطع
وزیری کوتاه به چاپ رسید و تاکنون 13 نوبت به چاپ رسیده است. در مجموعهای
که در سال 1386 عنوان کتاب برگزیده سال را نیز دریافت کرده، تعداد 110 قصه
از قصه مَثلهای فارسی برای نوجوانان به زبان ساده و روان گردآوری و
بازنویسی شده است.
برای نگارش این مجموعه فاخر از منابعی همچون مثنوی معنوی، گلستان و بوستان
سعدی، کلیله و دمنه، مرزباننامه، اسرارنامه، امثال حکم و الهینامه
استفاده شده است. بیشک داستانهای کوتاه و خواندنی با زبانی ساده و روان
همراه با تصویرگری جذاب، این مجموعه را به کتابی دوست داشتنی برای هر
نوجوان ایرانی تبدیل خواهد کرد.
حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتیها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است.
به گزارش ایسنا، در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری، در شهر مدینه دختری چشم به جهان گشود که قرار شد کریمه اهل بیت(ع) باشد و امامی به وجودش افتخار کند. چه افتخار از این بالاتر که امام رضا(ع) به او لقب "معصومه" داده است (بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتیها و شبنم معطر آفرینش) و فرمود: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است». مگر این بانو کیست؟ که امام صادق(ع) در رویای صادقه به آیت الله مرعشی که با دعا و راز و نیاز، تلاش پیگیری را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س) آغاز کرده خطاب فرمود: برتو باد به کریمه اهل بیت. بانویی که شفیع روز محشر خواهد بود همانند مادر پاکش فاطمه اطهر(س).
حضرت معصومه (س) در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی حضرت رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد.
در اثر توجهات زیاد آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم (ع) به مقامی والا دست یافتند و زبانزد همگان گشتند. ابن صباغ ملکی در این باره میگوید:هر یک از فرزندان ابی الحسن موسی معروف به کاظم، فضیلتی مشهور دارد. بدون تردید بعد از حضرت رضا (ع) در میان فرزندان امام کاظم (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام ترین آنان است. این حقیقت از اسامی، لقبها، تعریفها و توصیفاتی که ائمه اطهار (ع) از ایشان نموده اند، آشکار است و این حقیقت روشن میسازد که ایشان نیز چون حضرت زینب (س) "عالمه غیر معلمه" بوده است.
چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکرد؟
تقریباً قطعی است که حضرت معصومه ازدواج نکرد، در این صورت این سوال پیش میآید که با توجه به اینکه سنت ازدواج مستحب موکد اسلامی است، تا آنجا که رسول اکرم(ص) فرمود:
مابُنِیَ فِی الْاِسْلامِ بَناءٌ اَحَبَّ اِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ اَعَزَّ مِنَ التَزویجِ؛
در اسلام در پیشگاه خدا بنایی برپا نشده که محبوبتر و عزیزتر از بنای ازدواج باشد.
نیز فرمود: اَلنِکاحُ سُنَّتِی، فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی؛ ازدواج سنت و برنامه من است، پس کسی که از سنت من دوری کند از من نیست.
در عصر امام باقر(ع) بانویی بهخاطر ریاضت و کسب فضیلت، ازدواج نمیکرد، امام باقر(ع) به او فرمود: اگر در ترک ازدواج، فضیلتی به دست میآمد، حضرت فاطمه(ع) سزاوارتر از تو بود، که بهخاطر کسب فضایل اخلاقی، ازدواج نکند، زیرا هیچ بانویی در کسب کمالات، از فاطمه(ع) پیشی نگرفته است.
پاسخ: در پاسخ به این سوال دو مطلب گفته شده که هرکدام، یا یکی از آنها، دلیل شایستهای است که موجب ترک ازدواج حضرت معصومه(س) شده است:
۱ ـ دختران امام کاظم(ع) بهویژه حضرت معصومه(س) در سطحی از کمالات بودند که برای خود کفو مناسب خود نیافتند، تا با او ازدواج کنند، امام کاظم(ع) فرموده بودند تا با مورد سفارش معصومین و مشورت برادرشان حضرت رضا(ع) ازدواج کنند. این سفارش و قرائن دیگر بیانگر این است، که باید برای آنها همسر مناسبی باشد. با توجه به اینکه در مورد حضرت زهرا(ع)، اگر خداوند متعال علی(ع) را نمیآفرید، در سراسر زمین از حضرت آدم گرفته تا هر انسانی بعد از او، همسر و همتای مناسبی برای فاطمه(س) پیدا نمیشد.
۲ ـ ترس و وحشت حکومت پر از خفقان و اختناق هارون، بهگونهای بود که کسی جرأت نمیکرد با دختران امام کاظم(ع) ازدواج کند و داماد آن حضرت شود، زیرا دامادی آن حضرت، از نظر دستگاه طاغوتی هارون، موجب خطر شدید برای آن داماد میشد، به این ترتیب، حضرت معصومه(س) و بعضی از خواهرانش، از ازدواج صرفنظر کردند. در ضمن نباید این مطلب را از نظر دور داشت که امام کاظم(ع) در زندان بهسر میبرد، و اطلاع امام رضا(ع) از آینده (در مورد شهادت پدر، و هجرت اجباری او به خراسان) شاید دلیل دیگری برای ترک ازدواج حضرت معصومه(ع) باشد. و این نیز از مصائب و رنجهای روزگار نسبت به خاندان نبوت است، که ستمگران کینهتوز، با ایجاد شرایط نامساعد، آنها را از مواهب زندگی، محروم ساختند و باعث هجرت عظیم حضرت معصومه(س) از حجاز به ایران شدند.
علت مهاجرت حضرت معصومه (س) به ایران
مامون عباسی در سال ۲۰۰ هجری قمری، با نامهها و پیامهای بسیار، حضرت رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار، ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مامون فرستاده بود، بهسوی خراسان آمد. یک سال بعد (سال ۲۰۱) حضرت معصومه بهشوق دیدار برادرش حضرت رضا(ع) عازم خراسان گردید و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنیدار و عظیم حضرت معصومه برای حمایت از ولایت امام علیبن موسی الرضا(ع) و تقویت مساله رهبری بود، که در ظاهر بهصورت سفر برای دیدار برادر عنوان میشد.
شفاعت گسترده
اعتقاد به شفاعت انبیاء و اولیاء از ضروریات مذهب شیعه است و هیچ تردیدی در آن نیست و بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام (ص) است که در قرآن کریم از آن به (مقام محمود) تعبیر شده است. همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم (ص) هم شفاعت گستردهای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است. اول خاتون محشر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه(س) و دوم شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه (س) است که بعد از حضرت زهرا (س) از جهت گستردگی شفاعت، هیچ بانویی به شفیعه محشر حضرت معصومه (س) نمیرسد. که امام جعفر صادق(ع) در این رابطه میفرماید: "تَدخل بِشفاعتها شیعتنا الجنته باجمعهم" با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت میشوند.
برخی فضایل حضرت معصومه(س) که باعث معرفت بیشتر میشود
*حضرت رضا(ع) در مورد پاداش زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) فرمود: کسی که او را در حالی که حقش را شناخته، زیارت کند، برای او بهشت است.
* در فرازی از زیارتنامه حضرت معصومه(س) که از حضرت رضا(ع) نقل شده میخوانیم: از خدا میخواهیم که معرفت به شأن شما را از ما سلب نکند، او سرپرست توانا است.
*امام صادق (ع) میفرمایند: خداوند حرمی دارد که مکه است پیامبر حرمی دارد و آن مدینه است و حضرت علی علیه السلام حرمی دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از هشت در بهشت سه در آن به قم باز میشود زنی از فرزندان من در قم از دنیا میرود که اسمش فاطمه دختر موسی علیه السلام است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت میشوند.
*امام صادق (ع) در حدیث دیگری میفرمایند: کسی که آن حضرت را زیارت کند در حالی که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست.
کریمه اهل بیت
حضرت معصومه (س) در زبان دانشمندان و فقیهان گران قدر شیعه، به لقب "کریمه اهل بیت(ع) " یاد می شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است. بر اساس رویای صادق و صحیح نسب شناس گرانقدر، مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، این لقب از طرف امام صادق (ع) بر حضرت معصومه (س) اطلاق شده است. در این رویا، امام صادق (ع) به آیت الله نجفی که با دعا و راز و نیاز، تلاش پیگیری را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س) آغاز کرده خطاب فرمود: برتو باد به کریمه اهل بیت.
حضرت فاطمه (س) پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قید حیات بود و سپس دعوت حق را لبیک گفت و به سوی بهشت برین پرواز کرد. این حادثه در سال ۲۰۱ هجری رخ داد.